Asiakaspalvelun trendit vuonna 2023

Asiakaspalvelu / Artikkelit
asiakaspalvelun-trendit

Kehitys kehittyy, mutta asiakaspalvelu pysyy. Miten asiakaspalvelun tavat ja teknologiat tulevat kehittymään? Mikä erottaa yritykset kilpailijoista tulevana vuonna?  

Tähän artikkeliin kokosimme asiakaspalvelun trendit vuonna 2023. 

Monikanavaisuus jatkaa voittokulkuaan 

Nykypäivän asiakkaat odottavat yritysten asiakaspalvelulta entistä enemmän, ja siksi monikanavainen asiakaspalvelu lisääntyy myös vuonna 2023.  

Yksi haluaa palvelua puhelimessa, toinen suosii sähköpostia tai chatia. Kunkin yrityksen kannattaa valita palvelukanavat oman asiakaskuntansa tarpeiden mukaan. Myös tarve laajennetuille palveluajoille kasvaa, ja tähän tarpeeseen monikanavainen asiakaspalvelu tarjoaa erilaisia yhteydenottokanavia.  

Oikeat asiakaspalvelun työkalut mahdollistavat monikanavaisen asiakaspalvelun nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Lue artikkelimme Monikanavainen asiakaspalvelu – mitä, miksi ja miten? niin saat tietää lisää. 

Hyvä asiakaskokemus syntyy vuorovaikutuksessa 

Hyvä asiakaskokemus on kilpailuetu. Yritykset ovat alkaneet kiinnittää asiakaskokemukseen entistä enemmän huomiota, ja myös asiakkaat osaavat vaatia arvoistaan palvelua. Enää ei riitä, että joku vastaa puhelimeen kun kerkeää, vaan standardit hyvälle palvelulle ovat korkealla.  

Enää ei riitä, että joku vastaa puhelimeen kun kerkeää, vaan standardit hyvälle palvelulle ovat korkealla.  

Asiakaskokemus syntyy, uudistuu ja muokkautuu jokaisessa arkipäiväisessä kohtaamisessa asiakkaan ja yrityksen välillä. Ammattitaitoisen asiakaspalvelijan tehtävä on luoda ja ylläpitää yrityksen positiivista imagoa. Asiakaspalvelun ulkoistaminen auttaa tuottamaan palvelua järjestelmällisellä otteella.  

Lue artikkelimme ”Paras asiakaskokemus syntyy asiakkaan kuuntelemisesta”, kertoo asiakaspalveluagentti Mikko Kärkkäinen

Kokonaisvaltainen omnichannel -asiakaspalvelu 

Monikanavaisuuden edistyneempi muoto omnichannel kiinnostaa yrityksiä. Omnichannel viittaa kokonaisvaltaiseen asiakaspalveluun, jossa asiakaskokemus on palvelukanavasta riippumatta sujuva ja yhtenäinen. Omnichannel-asiakaspalvelussa palvelukanavat on integroitu keskenään ja niistä kertynyt tieto voidaan tehokkaasti jakaa ja hyödyntää eri kanavien välillä.   

Omnichannel-asiakaspalvelu mahdollistaa asiakkaan kannalta saumattoman ja joustavan asiointikokemuksen.

Omnichannel-asiakaspalvelu mahdollistaa asiakkaan kannalta saumattoman ja joustavan asiointikokemuksen. Asiakas voi valita itselleen sopivimman tavan saada asiakaspalvelua ja luottaa siihen, että kaikki tarvittavat tiedot ovat käytössä kaikissa palvelutilanteissa. 

DialOk tarjoaa asiakaspalveluratkaisuja yhdessä sisaryhtiömme Line Carrierin kanssa. Line Carrier tarjoaa järjestelmät ja integraatiot, jotka helpottavat omnichannel-asiakaspalvelun rakentamista.

Lue artikkelimme Omnichannel asiakaspalvelu – Saumaton monikanavainen asiakaskokemus

Proaktiivinen asiakaspalvelu sitouttaa asiakkaat 

Outbound -puhelut asiakkaille eivät ole kuolemassa, päinvastoin! Asiakkaille soittaminen on proaktiivista palvelua, jolla yritys voi parhaimmillaan vastata asiakkaan tarpeisiin ennen kuin asiakas niihin itse havahtuu.  

Asiakkaille soittaminen on proaktiivista palvelua, jolla yritys voi parhaimmillaan vastata asiakkaan tarpeisiin ennen kuin asiakas niihin itse havahtuu.  

DialOk:n asiakaskunnassa kiinnostus outbound-palvelua kohtaan oli suurta vuonna 2022, ja uusia  outbound-asiakkuuksia ollaan parhaillaan käynnistämässä myös uudelle vuodelle.  

Kaupanteko puhelimitse tulee muuttumaan vuonna 2023, sillä sääntely tiukentuu 1. tammikuuta 2023. Uusi laki velvoittaa puhelinmyyjän tekemään asiakkaalle kirjallisesti hyväksyttävän tarjouksen puhelun jälkeen. Uusi laki turvaa kuluttajien oikeuksia ja tekee telemarkkinoinnista läpinäkyvämpää. Lakimuutos saattaa auttaa kohentamaan telemarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan imagoa, kun asiattomia toimintatapoja saadaan siivottua pois alalta. 

DialOk:n tuottama outbound-palvelu ei ole luonteeltaan puhelinmyyntiä. DialOk tuottaa asiantuntijapalvelua, jossa asiakkaita aktivoidaan ja sitoutetaan yritykseen ja luodaan henkilökohtaisempi asiakaskokemus.

Lue artikkelimme Yritys, älä pelkää asiakkaille soittamista! – Outbound-soittokampanjan hyödyt  

Tekoäly ja koneoppiminen tehostavat asiakaspalvelua 

Koneoppiva kielimalli ChatGPT hämmästytti ihmisiä ympäri maailmaa, kun se julkaistiin ilmaiseen käyttöön vuoden 2022 lopulla. Kiinnostus tekoälyä ja koneoppimista hyödyntäviä työkaluja kohtaan on kasvussa, ja myös asiakaspalvelussa tekoälystä voidaan hyötyä monin tavoin. 

Chatbotit ovat monelle jo tuttu esimerkki tekoälyavusteisesta asiakaspalvelusta, mutta mahdollisuudet ovat moninaiset. Tekoälysovellukset asiakaspalvelussa voivat esimerkiksi luokitella ja tunnistaa asiakkaan tarpeita, kerätä tietoa asiakastyytyväisyydestä, auttaa asiakaspalvelijaa palvelukohtaamisen aikana sekä analysoida asiakaspalvelusta kerääntyvää dataa. Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia tehostaa asiakaspalvelua ja parantaa asiakaskokemusta.  

Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia tehostaa asiakaspalvelua ja parantaa asiakaskokemusta.  

Myös me DialOk:lla otamme käyttöön uusia työkaluja asiakaspalveluun. Mutta vaikka työtä tehdään entistä enemmän uusilla digitaalisilla välineillä, on ihmisten välinen vuorovaikutus edelleen asiakaskokemuksen ytimessä, eikä mikään korvaa aitoa ihmisten välistä kohtaamista. 

DialOk tarjoaa asiakaspalvelua ihmiseltä ihmiselle 

DialOk on iloisen asiakaspalvelun asiantuntijayritys, joka auttaa päivittäin satoja suomalaisia yrityksiä tuottamaan ensiluokkaisia asiakaskokemuksia asiakkailleen. Tarjoamme ulkoistetun asiakaspalvelun, vaihteenhoidon ja outboundin palvelut juuri sinun yrityksesi tarpeisiin räätälöitynä. 

Kiinnostaako ulkoistettu asiakaspalvelu? Lue lisää:

Lue lisää blogeja asiakaspalvelusta