Miten parantaa verkkokaupan asiakaskokemusta ja saada sitä kautta lisää myyntiä? Timanttinen asiakaskokemus voi olla erinomainen keino erottautua kilpailijoista. Tässä artikkelissa kerromme, miten voit kilpailla asiakaskokemuksella verkkokaupassa.
Verkosta ostamisen yleistyessä myös verkkokauppojen välinen kilpailu kovenee niin globaalisti kuin kotimaassakin. Ensiluokkainen asiakaskokemus sekä helposti saavutettava asiakaspalvelu tuovat lisää euroja kassaasi.
Tässä artikkelissa kerromme vinkkejä verkkokaupan asiakaskokemuksen parantamiseen.
6 vinkkiä parempaan asiakaskokemukseen
- Satsaa loogiseen ja toimivaan verkkokauppa-alustaan. Mitä helppokäyttöisempi ja loogisempi alustasi asiakkaalle on, sitä helpompi tämän on tehdä ostoksia. Hyödynnä myös asiakaspalautetta kehitystyössä, voit esimerkiksi integroida alustalle jonkin asiakaskokemusmittarin, jotta saat tietoa siitä, miten alusta palvelee. Lue blogimme asiakaskokemuksen mittareista.
- Kiinnitä huomiota tuotekategorioihin. Selkeät tuotekategoriat helpottavat valikoiman selaamista sekä löytymistä. Kun oikea tuote on helppo löytää, se on myös helpompi ostaa.
- Panosta selkeisiin ja informatiivisiin tuotekuvauksiin.
- Pidä huolta, että kuvat ovat laadukkaita.
- Toimiva hakutoiminto auttaa, kun jokin on hukassa. Verkkokaupan sisäisen hakutoiminnon merkitystä ei kannata vähätellä, asiakas voi olla etsimässä juuri tiettyä tuotetta ja jos hän ei sitä hakutoiminnolla löydä, siirtyy hän jo kilpailijalle.
- Helposti löydettävä ja ripeästi palveleva asiakaspalvelu. Asiakaspalvelun roolia ei voi väheksyä. Varmista siis asiakaspalvelun puhelinnumeron, yhteydenottolomakkeen ja sähköpostin löydettävyys. Voit myös pohtia muita asiakaspalvelukanavia, kuten WhatsAppia tai chattia.
Timanttisella asiakaspalvelulla voi erottua
Verkkokaupan tekniset alusta näkökulmat sekä itse verkkokaupan helppo käytettävyys ovat yksi keino erottautua kilpailijoista. Timanttisen asiakaspalvelun ja sitä kautta erinomaisen asiakaskokemuksen tuottaminen voi olla myös erinomainen keino erottautua.
Verkossa ostamiselle ominaista on se, että ostoksia tehdään usein iltaisin ja viikonloppuisin. Asiakaspalvelun järjestäminen ilta- ja viikonloppuaikaan voi kuitenkin olla haasteellista.
Oman henkilöstön työllistäminen ei kenties houkuttele kustannuksien puolesta – joten ratkaisuna voisi toimia asiakaspalvelun ulkoistaminen. Ulkoistamisen avulla voit pitää huolen siitä, että palvelet asiakkaitasi heille mieluisalla tavalla esim. puhelimen, sähköpostin tai chat –palvelun kautta 24/7.
Monikanavainen asiakaspalvelu – miksi eri palvelukanavia tarvitaan?
Tapoja tehdä ostoksia verkkokaupassa on melkein yhtä monta kuin verkkokauppa-asiakkaitakin. Monikanavaisella asiakaspalvelulla tuet erilaisten asiakkaiden ostopolkua.
Esimerkiksi chat-ikoni sivun alareunassa on asiakkaalle näppärä tapa ottaa sinuun yhteyttä mahdollisissa ongelmatilanteissa tai lisätietoja etsiessään.
Chat-ikoni sivun alareunassa on asiakkaalle näppärä tapa ottaa sinuun yhteyttä mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Jokaisella kanavalla on myös omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Esimerkiksi sähköposti on hyvä pitkien viestien lähettämiseen, kun taas chat on nopeampi ja parempi lyhyiden kysymysten ja vastausten vaihtoon. Sosiaalinen media voi olla hyvä tapa tavoittaa nuoria tai aktiivisia käyttäjiä, kun taas vanhemmat ihmiset voivat suosia puhelinta.
Tarjoamalla useita eri palvelukanavia voit siis vastata asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin ja mieltymyksiin. Tämä voi parantaa asiakaskokemusta ja lisätä sitoutumista.
Monikanavaisuus verkkokaupassa helposti haltuun ulkoistamalla!
Monien eri asiakaspalvelukanavien hallitseminen omin voimin voi olla verkkokauppiaalle hyvin työlästä ja kallista. Luotettava asiakaspalvelun ulkoistuskumppani huolehtii siitä, että voit keskittyä asiakaspalvelun sijaan ydinliiketoimintaasi ja silti palvella asiakkaitasi laadukkaasti joka päivä.
DialOk tuottaa jo 20 vuoden ammattitaidolla monikanavaisen asiakaspalvelun ratkaisut palvelukeskuksissa eri puolella Suomea. Asiakaspalveluratkaisumme räätälöidään aina toiveidesi mukaiseksi ja oman brändisi näköiseksi.