DialOks outsourcade backoffice-tjänst har valts av Traficom, den finska transport- och kommunikationsmyndigheten, och dess föregångare sedan 2014. Outsourcing av säsongsbetonade uppgifter sparar resurser för annat arbete. DialOk sköter handläggningen av ansökningar om registrering av vattenskotrar.
Bild: Vesa Kippola / Traficom
Reetta Laine, specialist på Traficom, och Sanna Liimatainen, expert på Traficom, har varit med i samarbetet mellan DialOk och Traficom från början. Beslutet att outsourca fattades eftersom det skulle ta mycket tid och kraft att avlasta registreringsskön, som är koncentrerad under sommarsäsongen. DialOk valdes som Traficoms avtalspartner efter ett konkurrensutsatt anbudsförfarande.
”Outsourcing var ett bra alternativ eftersom arbetet är mycket säsongsbetonat. Det mesta av arbetet sker mellan april och september och vi har inte resurser att fokusera enbart på denna uppgift”, säger Reetta Laine.
Behandling av registreringsansökningar som en backofficetjänst
Traficom har en onlinetjänst där kunderna kan registrera sina vattenskotrar. Registreringsprocessen är utlagd på DialOk-anställda.
”DialOk-anställda går igenom de ansökningar som skickas elektroniskt, per brev och e-post, kontrollerar att uppgifterna är korrekta och gör registreringarna direkt i systemet”, säger Laine.
Arbetet utförs självständigt, och abonnenten för backoffice-tjänsten behöver inte ägna konstant tid åt att övervaka och styra arbetet.
DialOk-teamet är utbildat och specialiserat på registrering och tjänsten fungerar smidigt. Om svåra frågor uppstår hjälper vi till när det behövs.
”DialOk-teamet är utbildat och specialiserat på registrering och tjänsten fungerar smidigt. Om svåra frågor uppstår hjälper vi till när det behövs.”
Traficom-teamet består av två fast anställda och sommarjobbare som fyller upp leden under högsäsongen. Under en lång tid av samarbete har teamet utvecklat en järnhård professionalism.
”Det är roligt att se att DialOks folk från svarscentralen också är riktigt duktiga på att utbilda sommarjobbare. Vi är ett stöd, men vanligtvis behöver vi inte lägga oss i någon form av inblandning i orienteringen av sommararbetarna.”
Besök vid responscentret för att stärka samarbetet
Traficoms personal har besökt DialOks svarscentral i Åbo flera gånger. Laine och Liimatainen välkomnar besöken.
”Det är alltid väldigt trevligt att åka dit och prata med folk ansikte mot ansikte. Det för oss närmare varandra som partner, eftersom vi ser den typ av människor som utför det här arbetet och vi kan prata om saker som inte nödvändigtvis skulle komma upp vid möten på nätet.”
Vi är mycket glada över att vårt samarbete har fortsatt under lång tid. DialOk är en absolut toppartner med riktigt professionella människor.
Outsourcing av backoffice har varit ett bra val för Traficom.
”Vi är mycket glada över att vårt samarbete har fortsatt under lång tid. DialOk är en absolut toppartner med riktigt professionella människor.”
Är du intresserad av att outsourca backoffice-tjänster? Läs mer:
Läs våra andra kundberättelser
-
”Jag kan lita på att kundtjänsten är igång” – New Nordics kundberättelse
”Jag kan lita på att kundtjänsten är igång” – New Nordics kundberättelse
-
Outsourcad backoffice-tjänst sparar resurser – Traficoms kundberättelse
Outsourcing av säsongsbetonade uppgifter sparar resurser för annat arbete. DialOk sköter handläggningen av ansökningar om registrering av vattenskotrar.
-
One-stop telefonväxeltjänster för Autokeskus
Telefonväxeltjänster för Autokeskus. DialOk och dess systerbolag Line Carrier hanterar Autokeskus mobiltjänster och resurser för växeltjänster på ett enda ställe.
-
Kundservice och tidsbokning för K1-besiktningen
Kundservice och tidsbokning för K1-besiktningen.K1 ställer höga krav på outsourcad kund- och mötesservice. Nyckelfaktorer är kundtjänstens svarstid, kvalitet och flera kanaler.
-
Effektiviserad tidbokningstjänst för HelppoKatsastus
Målet är enkel kund- och mötesservice HelppoKatsastus Oy är en inhemsk kundorienterad besiktningskedja med 20 serviceställen runt om i Finland. Högkvalitativ telefontjänst spelar en viktig roll i tidbokningsbaserade verksamheten. Bilbesiktning är inte det mest attraktiva köpet ur köparens synvinkel, så processen måste göras så smidig som möjligt. DialOk är en viktig partner för HelppoKatsastus och […]
-
Cityvarastos kundlöfte: ”Vi är alltid tillgängliga”
Cityvarasto har också en egen kundtjänst som är tillgänglig vardagar kl. 8.00-17.00. DialOk:s kundtjänst hjälper till när Cityvarastos egen kundtjänst inte är öppen eller när servicekanalerna är överbelastade. På så sätt kan Cityvarasto hålla sitt kundlöfte!